دانستنیهای پزشکی

دانستنیهای پزشکی

اخبار،مقالات و دانستنی های پزشکی
دانستنیهای پزشکی

دانستنیهای پزشکی

اخبار،مقالات و دانستنی های پزشکی

زخم بستر

آنچه باید درباره زخم بستر بدانید

زخم بستر افرادی را که مدت زمان طولانی را در یک موقعیت می گذرانند، تحت تأثیر قرار دهد. این مسئله ممکن است به دلیل عواملی چون بیماری، پیری یا ضعف و یا فلج شدن رخ دهد. زخم بستر هنگامی رخ می دهد که اصطکاک یا فشار دائمی  روی یک قسمت از بدن وجود داشته باشد. در این میان افرادی که حتی نمی توانند حرکات کوچک انجام دهند، در معرض خطر زخمهای فشار قرار دارند.

زخمها می توانند بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارند ، اما نواحی استخوانی اطراف آرنج، زانوها، پاشنه، کوکسی و مچ پا حساس تر هستند و احتمال بروز این عارضه در آن ها بیشتر است.

با پیشرفت علم پزشکی و تولید کالا و تجهیزات پزشکی و طبی گوناگونی چون مچ بند طبی، زانوبند طبی، انواع کفش ها برای رفع انواع مشکلات بشر، برای تسهیل این عارضه نیز فکر شده است. تخمین زده می شود که شیوع زخم بستر در بخش های مراقبت ویژه در ایالات متحده از 6/16 درصد تا 7/20 درصد در حال افزایش باشد.

در کنار کالاهای خواب پزشکی چون بالش طبی و انواع تشک ها مثل تشک برقی و تشک مواج، تشک مواج برای تسهیل این عارضه کمک کننده است و باعث می‎شود که این بیماری در طولانی مدت منجر به عوارض مهلک شود.

حقایقی در مورد زخم بستر

  •        زخم بستر معمولاً بر افرادی که نمی توانند به راحتی حرکت کنند و زمان زیادی را در رخت خواب به سر می‎برند، ایجاد میشود
  •          تاثیر زیاد آن روی قسمت های استخوانی بدن است.
  •          زخم ها به صورت مرحله ای رشد می کنند. شناسایی آن ها در مراحل اولیه ، سهولت درمان را ممکن می کند و خطر عوارض بعدی را کاهش می دهد.
  •          حرکت مکرر بیماران برای جلوگیری از زخم بستر بسیار مهم است.

درمان زخم بستر آسان نیست.

  • زخم باز بعید است که به سرعت بهبود یابد. حتی هنگام بهبودی ممکن است ناسازگار باشند ، زیرا به پوست و سایر بافت ها آسیب می رساند. زخم های بستر خفیف اغلب در طی چند هفته با درمان مناسب بهبود می یابند ، اما ممکن است زخم های جدی‎تر و شدیدتر به عمل جراحی نیاز داشته باشند. برای جلوگیری از ایجاد علرضه های شدید این بیماری باید اقدامات زیر انجام شود:
  • با حرکت بیمار یا استفاده از لنت یا بالشتک کف برای کاهش فشار به قسمت هایی از بدن، فشار ناشی از درد را برطرف کنید.
  • زخم ها را تمیز کنید، زخم های جزئی ممکن است به آرامی با آب و یک صابون ملایم شسته شوند. با هر بار تغییر پانسمان، زخم های باز باید با محلول شست و شو تمیز شوند.
  • بی اختیاری را تا حد امکان کنترل کنید.
  • در صورت وجود بافت مرده یا آلوده ، زخم به خوبی بهبود نمی یابد ، بنابراین باید آن ها را از بین برد.
  • پانسمان ها را کنترل کنید، این ها از زخم محافظت و بهبود را تسریع می کنند.
  • از آنتی بیوتیک های خوراکی یا کرم آنتی بیوتیکی استفاده کنید. این راه می تواند به درمان عفونت کمک کنند.
  • در مراحل اولیه ممکن است افراد بتوانند زخم را در خانه درمان کنند ، اما زخم های شدیدتر نیاز به پانسمان توسط یک متخصص مراقبتهای بهداشتی دارد.


بیشتر بخوانیم: در میان شرکت تجهیزات پزشکی آیا لیتمن را می‎شناسید؟


درمان زخم بستر

یکی از روش ها که به عنوان درمان با کمک خلاء شناخته می شود که شامل اتصال لوله مکش به بستر است. این لوله رطوبت را از زخم خارج می کند ، به طور چشمگیر زمان بهبودی را بهبود می بخشد و خطر عفونت را کاهش می دهد. زخم ها طی حدود 6 هفته با نصف هزینه جراحی بهبود می یابند.

برخی از زحم بسترها ممکن است آنقدر شدید شوند که مداخله جراحی ضروری باشد. هدف از جراحی، پاکسازی از درد، معالجه یا جلوگیری از عفونت، کاهش ریزش مایعات و کاهش خطر عوارض بعدی است. برای پوشاندن لایه رویی زخم و استخوان آسیب دیده، از ماهیچه، پوست یا بافت دیگری از بدن بیمار استفاده می شود. این به عنوان بازسازی فلپ شناخته میشود.

مراحل ایجاد زخم بستر

زخم بستر در چهار مرحله ایجاد می شود:

  •          پوست قرمز به نظر می رسد و احساس لمس می کند. ممکن است خارش داشته باشد.
  •          ممکن است یک گشودگی دردناک یا تاول ایجاد شود که پوست آن تغییر رنگ ندارد.
  •          ظاهری شبیه دهانه ، به دلیل آسیب بافت زیر سطح پوست ایجاد می شود.
  •          آسیب شدید به پوست و بافت ، احتمالاً با عفونت. ماهیچه ها، استخوان ها و تاندون‎ها ممکن است قابل مشاهده باشد.

·         یک زخم آلوده برای بهبودی مدت بیشتری طول می کشد و عفونت می تواند در جای دیگری از بدن گسترش یابد. شرکت تجهیزات پزشکی مدکده با سابقه ای درخشان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‎باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد