دانستنیهای پزشکی

دانستنیهای پزشکی

اخبار،مقالات و دانستنی های پزشکی
دانستنیهای پزشکی

دانستنیهای پزشکی

اخبار،مقالات و دانستنی های پزشکی

آیا یک بالش طبی خوب می‌تواند به کمر درد کمک کند؟

کمر درد یکی از دردهایی است که چه به صورت موقتی وچه به صورت شدید اگر اتفاق بیوفتد، می‌تواند شما را از انجام بسیاری از کارهای روزمره عقب بیاندازد و یا شب‌ها مزاحم خواب راحت شما شود. هر گونه دردی که در طول شب از استراحت شما جلوگیری کند، چرخه خواب‌ تان را بهم می‌ریزد و در صورت برطرف نشدن آن، سلامتی شما را در طولانی مدت به خطر می‌اندازد.

اگرچه مراجعه به پزشک می‌تواند کمک به  کاهش درد شما کند. اما پیشگیری و درمان‌های خانگی، باعث جلوگیری از بدتر شدن کمر درد شما می‌شود.

استفاده از محصولات خواب مناسب مانند بالشت طبی و یا تشک طبی، موثر در بهبود وضعیت کمر درد است و خوابی لذت‌بخش را برای شما به ارمغان می‌آورد.


چه عواملی منجر به کمر درد می‌شود؟

عواملی که باعث بروز کمر درد می‌شوند، اغلب به طور ناگهانی رخ می‌دهند و ظرف مدت 6 هفته هم رفع می‌شوند. حرکات کششی غیر اصولی، بلند کردن جسم سنگین، خم شدن‌های مداوم منجر به درد گرفتن کمر شما می‌شوند. از طرفی مدل خوابیدن نا‌مناسب و استفاده از تشک و بالشت غیر استاندارد نیز اثر سویی در کمر خواهد داشت.

بیماری‌های مانند آرتروز، آسیب دیدگی مهره‌ها، آسیب‌های عصبی منجر به  بروز کمر دردهای مزمن یا طولانی مدت می‌شوند. مراقبت و وضعیت مناسب ستون فقرات، اولین قدم برای بهبود مشکلات کمر و پشت شماست.

انتخاب یک بالشت طبی مناسب، ستون فقرات را در وضعیتی متعادل و مناسب قرار می‌دهد.


تراز سر و گردن

ستون فقرات از مهم‌ترین اجزای کمر است که سر، گردن و کمر را در حالت پایدار نگه ‌می‌دارد. با استفاده از یک بالش طبی گردن، قسمت بالای تنه را می‌تواند در موقعیت طبیعی نگه دارد.

همچنین استفاده از بالش طبی، در سایر مناطق بدن مانند زیر باسن، زانو و یا گردن وضعیت خواب بهتری را ایجاد می‌کند. خوابیدن بی وقفه، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی، این امکان را ایجاد می‌کند تا با درد خود بهتر برخورد کنید.

 

خوابی راحت با بالشی راحت

خرید بالش طبی مناسب، بستگی به نوع درد و وضعیت خواب شما دارد. این نوع بالشت‌ها در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون در بازار موجود هستند که با توجه به وضع بدن خود و مشورت پزشک، بهترین نوع بالش را انتخاب کنید.


خوابیدن به پشت

استفاده از یک بالشی که ارتفاع مناسبی از سطح سر با شانه دارد، می‌تواند بهترین انتخاب هنگام خوابیدن به پشت باشد. حجم بالش باید فضای خالی بین زیر گردن تان را پر کند.

قرار دادن یک بالش در زیر زانو نیز، راهی عالی برای جلوگیری از هرگونه فشار از ناحیه تحتانی کمر شماست تا ستون فقرات در حالت طبیعی خود قرار گیرد.


خوابیدن بر روی شکم

خوابیدن بر روی شکم، از فشار به پشت بدن کم می‌کند ولی امکان دارد مشکلات دیگری را ایجاد کند. استفاده از بالش‌های نرم و نازک بهترین انتخاب هستند. در این حالت بهتر است یک بالش نرم در زیر باسن قرار گیرد. تا فشار عضلات را به پیین بدن منتقل کند.


خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو یکی از مدل‌های محبوب برای خوابیدن و سالم برای وضعیت بدن است. در این مدل سر بین شانه‌ها قرار می‌گیرد. بالش‌های کمی سفت‌تر، سر را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. جهت جلوگیری از فشار به ستون فقرات، بین زانوها یک بالش نازک باید قرار گیرد.


بالش طبی مناسب برای کمر درد


1- وضعیت خواب خود را در نظر بگیرید

بدیهی است وضعیت خواب شما ‌می‌تواند با استفاده از بالش طبی مناسب برای کمر درد کمک کند.

2-  کمر درد خفیف یا حاد؟

اگر از کمر درد مزمن رنج می‌برید، حتماً نیازمند به خرید بالش طبی هستید تا از وخیم‌تر شدن درد کمر جلوگیری شود. همچنین مبتلایان به درد‌های مزمن باید بر روی تراز ستون فقرات خود تمرکز ویژه‌ای نمایند.

افرادی که دچار کمر دردی خفیف شدند نیز برای بهبود وضعیت آسیب دیدگی و خوابی بهتر، می‌توانند از بالش‌های استاندارد استفاده نمایند.

3- درمان خروپف و سر درد

خروپف، سر درد و میگرن، همگی می‌توانند از عوارض جانبی ضعیف بودن ستون فقرات باشند. استفاده از یک بالش و تشک طبی می‌تواند از بروز این دردها جلوگیری‌ کند.

 

یک بالش طبی استاندارد دارای جنس لطیف، شکل و فرم مناسب برای انواع درد و قابلیت شستشو می‌باشد.

برای خرید اینترنتی بالش طبی مناسب بهتر است به فروشگاه‌های معتبر آنلاین لوازم پزشکی مراجعه نمایید.

 

علت درد کمر در صبح چیست؟


شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که صبح‌ها با درد و خشکی کمر از خواب بیدار شوید. این درد نشان دهنده وضعیت خواب و یا شرایط خواب نامناسب است.

از خواب بیدار شدن در حالت کمر درد می‌تواند شروع روزی کسل و بی رمق برای شما باشد. پیدا کردن علت درد کمک به رفع مشکل درد و یا شناسایی و درمان آن می‌کند.

در این مقاله، برخی از دلایلی که منجر به درد کمر در صبح می‌شود به همراه روش‌های درمانی آن را توضیح می‌دهیم.


دیسک دژنراتیو


با بالا رفتن سن، احتمال درد در دیسک‌های بین دو مهره در ستون فقرات افزایش پیدا می‌کند. ساییدگی و  یا پارگی طبیعی دیسک‌ها در نخاغ نیز میتواند منجر به درد شود. پزشکان این عارضه را آرتریت نخاعی و یا بیماری دیسک دژنراتیو می‌نامند.

این بیماری اعصاب نخاعی را فشرده کرده و در نتیجه باعث درد، خشکی کمر و یا کم تحرکی فرد بیمار میشود که به طور معمول کمر و گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم دیسک دژنراتیو ممکن است در صبح بدتر و ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند.


   علائم بیماری دیسک دژنراتیو


·        افت و ضعف در عضلات پا

·        بی حسی و سوزن شدن در بازوها و پاها

·        احساس درد بیشتر با نشستن، بلند شدن و خم شدن

·        این درد با راه رفتن، حرکت و تغییر وضعیت بدن بهبود می‌یابد


  درمان دیسک دژنراتیو


  • داروهای کاهش درد مانند ایبوپروفن، ناپروکسین و استامینوفن.
  • استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • پوشیدن کمربندهای طبی
  • فیزیوتراپی
  • طب سوزنی و یا کایروپرکتیک تراپی


اگر درد بیمار شدید باشد، پزشک معالج ممکن است روشهای جراحی مانند تعویض دیسک و یا فیوژن نخاعی را توصیه کند.


   فیبرومیالژیا


کمر درد و خشکی کمر در صبح از علائمی است که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً تجربه می‌کنند. این بیماری مزمن باعث ایجاد درد و حساسیت به لمس در بسیاری از نقاط مختلف بدن می‌شود.


   علائم فیبرومیالژیا


  • خستگی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات حافظه
  • سندروم تحریک پذیری روده
  • بی حسی و سوزن شدن پاها و بازوها
  • درمان
  • داروهای مسکن و ضد التهاب
  • تغییر در شیوه زندگی، مانند ورزش منظم و غذا خوردن مناسب
  • درمان های مکمل: ماساژ درمانی، طب سوزنی و درمان کایروپراکتیک


مواردی که بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا برای کاهش درد کمر در صبح می‌توانند انجام دهند:

  • انجام حرکات کششی قبل از برخاستن از رختخواب، مانند کشیدن زانوها به سمت قفسه سینه و یا کشش بازوها
  • دوش گرفتن بلافاصله پس از خارج شدن از رختحواب برای بهبود گردش خون و باز شدن عضلات
  • دمای مناسب اتاق خواب
  • استفاده از بالش و تشک طبی جهت حداقل فشار به کمر

 

   بلند شدن نادرست از رختخواب


چگونگی خارج شدن فرد از رختخواب می‌تواند موثر در جلوگیری از دردهای کمر در صبحگاه باشد. حتی اگر فرد به خوبی استراحت کرده باشد، حرکات سریع در بلند شدن و خم شدن، باعث ایجاد درد در کمر فرد خواهد شد.

 

  فعالیت زیاد در روز گذشته


ورزش منظم و روزانه می‌تواند کمک به تقویت کمر و کاهش درد در کمر کند. اما زیاده‌روی در باشگاه و یا زمین ورزش یکی از دلایل درد کمر در صبح است.

 

توصیه می‌شود قبل و بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی حتما بدن خود را گرم و سرد نمایید. استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد در ناحیه آسیب بعد از ورزش و مصرف قرص‌های مسکن به کاهش این درد کمک خواهد کرد.


   وضعیت خواب نامناسب


برخی حالت‌های خواب ممکن است، فشار اضافی به قسمت تحتانی کمر، باسن و گردن وارد کند. با این حال همیشه لازم نیست فرد نحوه خوابیدن خود را تغییر دهد، با قرار دادن بالش‌هایی در اطراف بدن، می‌تواند از ایجاد آسیب و درد کمر جلوگیری کند.

به طور مثال:

در هنگام خواب یک بالش را در زیر زانوی خود قرار دهید تا ستون فقرات و لگن در حالت مناسبی قرار گیرد و دردهای کمر را کاهش دهد.

همچنین استفاده از بالش در زیر شکم می‌تواند انحنای کمر را کاهش دهد.

 

  استفاده از تشک‌های نامناسب


تشک‌هایی که وزن بدن و یا شکل بدن را به طور کامل حمایت نمی‌کنند، می‌توانند منجر به دردهای صبحگاهی کمر شوند.

تولیدکنندگان تشک توصیه می‌کنند افراد هر 10 سال یکبار، تشک خود را تعویض نمایند. خستگی بعد از خواب و یا فرورفتگی تشک، از نشانه‌های تعویض تشک هستند.


هنگام خرید تشک در نظر داشته باشید تشک هم طبی باشد و هم کاملاً راحت.


برخی از تشک‌های موجود در بازار، تحت عنوان تشک برقی و یا تشکچه برقی، مناسب برای افرادی که نیازمند یک تشک کاملاً طبی هستند، طراحی شده است. این تشک‌ها علاوه بر کمک به کاهش درد، خوابی آسوده را برای شما به ارمغان می‌آورند.


تشک برقی


از مزایای تشک برقی می‌توان به :

  • کاهش دهنده دردهای مفصلی و عضلانی
  • کاهش درد هموروئید
  • کاهش درد روماتیسم، آرتروز و گرفتگی عضلات
  • نوع دیگر از تشک‌های طبی، تشک مواج برای جلوگیری و درمان زخم بستر هستند.

 

برای درد کمر چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اگر با روش‌های گفته شده، همچنان در صبح دچار درد کمر هستید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید. برای درمان دردهای شدید، نیاز به درمان سریع پزشک دارید که در حرکت‌ها و فعالیت‌های روزمره دچار مشکل نشوید.


در صورت مشاهده هریک از موارد زیر هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

مشکلات روده و یا مثانه

احساس ضعف در پاها و بازوان

تنگی نفس


پزشک بعد از بررسی سوابق و علائم پزشکی بیمار، معاینه جسمانی انجام می‌دهد. در برخی موارد آزمایشات تصویر برداری سی تی اسکن را توصیه می‌کند تا علت‌ اصلی را شناسایی کند.


منبع: medicalnewstoday